01/07/2010

Ohi on! Aika Edenin…

Posted in EDEN, kilpailu, matkailukohde, Uncategorized tagged , , , , klo 12.16 Kirjoittanut EDEN Finland 2010 -tiimi

Eden

Tämänkertainen Eden-kilpailu alkaa olla minun osaltani ohi. Heinäkuun mentyä ja lomalaisten palattua menen elokuussa tekemään vielä loppuyhteenvedot komissiolle: raportit, koko kilpailuproseduuri liitteineen, arviointikriteereineen, perusteluineen, pöytäkirjoineen jne. jne.

Kesäkuun viimeisen viikon ”vääntö” oli viiden finalistin esittely (kirjallisesti) komissiolle – tarkasti ohjeita ja ”direktiivejä” noudattaen. Uusi juttu minulle, jonka kokemus eri projekteista on muutenkin aika vähäinen.  Kyllähän sitä aina tekee, mutta auta armias näiden raporttien kanssa… Katsotaan, miten selviän varsinaisesta ja merkittävän laajasta ja tarkasta sekä siis vielä edessä olevasta loppuraportista. Toivottavasti sillä tutulla asenteella ” ettei se työtä kummempaa ole”, joka asenne on otettava kehiin, ettei se toinen ”että mitä ihmettä näillä on tekemistä tulosten kanssa tai miten nämä asiaa edistävät” pääse isommin vallalle.

Eden on siis pian minun osaltani ohi, mutta toivottavasti ei kilpailussa mukana olleiden kohteiden osalta. Lukuisissa eri yhteyksissä toistellut yhteistyön merkitykset, kokonaisvetovoiman lisäämisen tärkeys, palvelukokonaisuuden kehittäminen, asiakasnäkökulma ja paremmat hyödyt osana isompaa ja vetovoimaisempaa kokonaisuutta, eivät ole vain sananhelinää vaan hyviä teesejä kohteiden jatkokehittämiselle.

Yksi tämän kilpailun myötä kirkastunut matkailukohteiden kehittämisnäkökulma liittyy viestintään; eli kuinka hyvin se korreloi kohteen verkoston tarjonnan kanssa?  Esimerkistä käyvät vaikkapa kohteiden antamat nettisivuosoitteet. Tai yhteismarkkinointi: on kaksi eri asiaa osallistua esim. kansainväliseen yhteismarkkinointiin ”saman sateenvarjon alla”, jossa kukin huolehtii tarkkaan omasta näkyvyydestä suhteessa maksettuihin euroihin, versus palvelukokonaisuuden (destinaation) markkinointiin ja viestintään, jolloin myös viedään kokonaisuutta eteenpäin. Jälkimmäisessä toteutuksessa viestintä synnyttää luonnollisesti myös mielikuvan laajemmasta palvelukokonaisuudesta. Molempi parempi. On vain tärkeää tiedostaa, mitä tehdään ja mitä halutaan. Ja mitä asiakkaat haluavat. Meitä kuitenkin moititaan tarjonnan sirpaleisuudesta. Kieltämättä sillä saralla on vielä tekemistä.

Haastavammaksi asian teki vielä se, että edellytyksiä toimia kansainvälisillä markkinoilla vaadittiin. Niiden edellytysten täyttymisen yhtenä ehtona on se, että pystyy katsomaan asioita asiakkaan housuista.   Vanhat viisaudet, kuten ”ei nähdä metsää puilta” tai että ”on mentävä joskus vähän etemmäs, jotta näkee lähelle”, ovat ihan toimivia juttuja näitä asiakasnäkökulmia ja viestien kärkiä fundeeraillessa.

Kilpailu oli hieno ja iso rutistus kaikille osallistujille. Ja minulle mielenkiintoinen rupeama yritysverkostojen kanssa. Syntyi hyvä kokonaiskäsitys siitä, missä meillä Suomessa mennään, ja mitä tarjotaan.

Toivon, että se työ, jota kisan eteen tehtiin, ei mennyt kenenkään osalta hukkaan ja kantaa vielä hedelmää!

Kiitoksin sekä lämmintä ja aurinkoista kesää toivotellen

Koko Eden tiimin puolesta Tuula, joka lähtee syyskuussa vuorille

PS. moni tuskaili aikanaan kilpailulomakkeiden kanssa, nyt on sitten minun vuoroni tuskailla raporttien kanssa. Tasapeli! Ja ihan oikein!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: